Koncepcja Północnego Szlaku Rybackiego wraz z utworzeniem Centrów Promocji i Edukacji
Północny Szlak Rybacki jako szlak kulturowy, który będzie prawdopodobnie pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce. Jak dotąd nie powstał jeszcze produkt łączący obiekty i wydarzenia kulturalne związane z rybactwem na skalę kilku województw. Inicjatorami, a także instytucjami spełniającymi rolę koordynującą i zarządzającą szlakiem jest 9 lokalnych grup rybackich działających na terenie województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego i warmińsko-mazurskiego:
- Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka
- Słowińska Lokalna Grupa Rybacka
- Lokalna Grupa Rybacka „Kaszuby”
- Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Bytowskie”
- Lokalna Grupa Działania „Mazurskie Morze”
- Lokalna Grupa Rybacka „Zalew Wiślany”
- Lokalna Grupa Rybacka „Zalew Szczeciński”
- Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Suwalsko-Augustowskie”
- Lokalna Grupa Rybacka „Wielkie jeziora Mazurskie”
Zakres tematyczny szlaku
Szlak kulturowy obejmować będzie między innymi następujące tematy:
- Tradycja i historia rybactwa
- Rybołówstwo morskie i śródlądowe
- Akwakultura, w tym wylęgarnictwo
- Ichtiologia i ekologia środowisk wodnych
- Tradycyjne kulinaria rybne
- Tradycyjne Rybactwo Jeziorne na Mazurach
- Historia polskiego rybołówstwa dalekomorskiego
- Historia, tradycja i współczesność rybołówstwa morskiego na Zalewie Wiślanym.
Typy obiektów proponowanych do włączenia w szlak
Trzymając się wcześniej wymienionego zakresu tematycznego, do szlaku zostaną włączone następujące obiekty i podmioty:
- Centra Promocji i Edukacji utworzone na potrzeby koordynacji i wzbogacenia oferty;
- Muzea, izby muzealne i ekspozycje na temat rybołówstwa,
- Gospodarstwa rybackie, kutry i łowiska specjalne, gdzie odwiedzający mieliby możliwość zakupienia świeżych ryb, obserwacji tradycyjnych lub nowoczesnych metod połowu;
- Targi i przetwórnie rybne;
- Szkutnicy i producenci sieci rybackich;
- Ośrodki edukacji ekologicznej;
- Gospodarstwa agroturystyczne z ofertą dla wędkarzy.
- Restauracje, smażalnie i wędzarnie z menu zawierającym więcej niż 50% dań z ryb;
- Wylęgarnie miejscowych gatunków ryb – możliwość obejrzenia procesu inkubacji ryb.
Trzeba zaznaczyć, że nie tylko zgodność z tematyką szlaku jest warunkiem uwzględnienia danego obiektu w ofercie szlaku. Liczy się przede wszystkim autentyczność obiektów, dostępność dla zwiedzających oraz deklaracja współpracy gestora miejsca z podmiotami zarządzającymi szlakiem.
Aby Północny Szlak Rybacki stał się w pełni produktem materialnym, o rozpoznawanej i uznanej marce w regionie i Polsce, niezbędne jest podejmowanie szeregu działań już na etapie projektowania szlaku. Nie może to być również przedsięwzięcie jednorazowe – jego realizacja winna pociągać za sobą obowiązek stałego udoskonalania oferty. Najważniejsze działania profesjonalizujące to:
- Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej, zawierającej logo oraz wzory barw i elementów graficznych wykorzystywanych w materiałach informacyjnych;
- Pełna dostępność obiektów szlakowych,
- Oznakowanie szlaku w terenie drogowskazami oraz tablicami informacyjnymi;
- Standaryzacja udostępniania obiektów na szlaku;
- Utworzenie portalu internetowego szlaku i jego bieżąca aktualizacja;
- Cykliczne wydawanie materiałów promocyjnych (map i folderów) oraz kampania marketingowa
- Trwałość organizacyjna i finansowa podmiotów zarządzających szlakiem.
Centra Promocji i Edukacji
W ramach szlaku proponuje się utworzenie Centrów Promocji i Edukacji po jednym na terenie każdej lokalnej grupy rybackiej. Wielofunkcyjność tych obiektów wykraczać ma poza ramy oferty turystycznej, stając się miejscem edukacji dla grup i indywidualnych odwiedzających, integracji lokalnych środowisk oraz wymiany doświadczeń i szkoleń, a przez to stymulowania rozwoju lokalnego.
Centra będą komplementarne w głównym temacie wody i rybactwa, natomiast każde z nich różnić się będzie odrębną tematyką charakterystyczną dla danego obszaru.
LGR „Zalew Szczeciński” tworzy swoje Centrum w Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Świnoujściu na kanwie historii polskiego rybołówstwa dalekomorskiego.
Każde Centrum realizować będzie różne funkcje, przede wszystkim: wystawienniczą, edukacyjno-szkoleniową, turystyczną i promocyjną. Centra będą stanowiły tzw. punkty kotwiczne (ośrodki krystalizacji) szlaku, dlatego muszą posiadać szerszą ofertę niż większość obiektów na szlaku. Odwiedzający będą mogli otrzymać w nich materiały na temat szlaku (foldery, mapy), pamiątki, informacje o ofercie obiektów znajdujących się na szlaku i aktualnych wydarzeniach, bądź skorzystać z bezprzewodowego Internetu.
Centra powinny stać się ważnym miejscem integracji społeczności lokalnej, wsparcia przedsiębiorczości i organizacji pozarządowych.
Północny Szlak Rybacki może sprawić, że kultura związana z rybactwem i w ogólności z całym regionem zostanie na nowo odczytana, a turystyka nie będzie już jedynym narzędziem kształtowania i ochrony dziedzictwa kulturowego.
Promocja Północnego Szlaku Rybackiego podczas Pikniku nad Odrą 2019
W dniach 11 i 12 maja 2019 roku odbyła się piętnasta edycja Pikniku nad Odrą. Przy Wałach Chrobrego w Szczecinie spotkali się miłośnicy podróży, smakosze oraz inni mieszkańcy Pomorza Zachodniego. Impreza zgromadziła 244 wystawców i około 100 tysięcy odwiedzających.
Podczas Pikniku nad Odrą na podstawie umowy o współpracy partnerskiej nr LGRZS.0111.07.2019 z 29 kwietnia 2019 roku Stowarzyszenie „Centrum Słowian i Wikingów Wolin-Jomsborg-Vineta” w Wolinie promowało „Północny Szlak Rybacki”.